maanantai 15. elokuuta 2016

Berlin oli ja meni, mutta...

Moi! En ehtinyt enää mun vikoilla viikoilla päivittää mitään juttuja Saksasta, ja sen jälkeen kesäloma hurahti pääosin mökillä ja toisinaan pitkinä öinä Helsingissä kaverien kanssa. Tänään sitten palattiin mekin takaisin koulun penkille. Jotenkin löysin silti tänään luppoaikaa tämän postauksen tekemiseen, koska koulupäivä kesti ruhtinaalliset 2 tuntia. Olen miettinyt tämän tekemistä jo puolitoista kuukautta...

Tulin takaisin Suomeen heinäkuun alussa. Sitä ennen ehdin tehdä Berliinissä vielä paljon kaikenlaista. Mm. mun parhaat ystävät Annalotta ja Venla tuli käymään pariksi päiväksi, ja loppu matkasta myös mun äiti ja pikkusisko tulivat Saksaan. 


Tässä ensimmäisenä kuvia mun muutamalta shoppailu- ja lounasretkeltä Mitte-nimiseen kaupunginosaan. Tuossa ylimmässä kuvassa näkyykin juna-asema, eli S-bahn jolla pääsin erittäin helposti mun kotoa minne vain, ja siitä pääsi myös helposti vaihtamaan esim. metroon (u-bahn). Tuona päivänä oli noin +26 astetta lämmintä, jota aloin loppumatkasta pitää ihan normaalina lämpötilana. Nyt Suomessa se tuntuisi ennenkuulumattoman harvinaiselta...

Vierailin myös kahdessa museossa Charlottenburgissa, eli samassa kaupunginosassa kuin missä mun koti oli. Näissä museoissa oli mm. Picasson töitä, jonkun rikkaan länsiberliiniläisen perheen yksityiskokoelmia. 

Sitten kuvia meiltä kotoa. Tykätään snapchat-filtereistä! Kauhea ikävä tuonne... 

Sitten mun suosikki juna-asema Bellevue, meille menevä juna S5 ja maisema Bellevuen asemalta. Kävelin usein tuota Spree-joen viertä menevää polkua tuolta asemalta kaupunkiin. Se on oikeesti melko pitkä matka, ja joutuu kävelemään ison Tiergarten-puiston läpi, mutta ei mulla silloin ollut kiire mihinkään.

Venla ja Annalotta mun kanssa Berliinin illassa! Tulin valitettavasti aika kipeeksi just silloin kun he olivat Berliinissä, joten pystyin näkemään heitä vain yhtenä iltana. Onneksi he yöpyivät kuitenkin hotellissa, eivätkä meillä kuten Milla, koska en olisi ollut hyvää seuraa...

Korttien kirjoittelua Tiergartenissa, ja lopuksi kaikki ostamani jutut...!

Kokonaisuudessaan Berliinin matka oli mulle aivan sanoinkuvailemattoman hieno kokemus. Olin aluksi tosi peloissani, ja pelkäsin just että miten se tulee vaikuttamaan mun ihmissuhteisiin kun olen kuitenkin melko kauan poissa, ja miten viihdyn siellä perheessä. Heti paikalle saavuttuani nämä pelot kuitenkin hälvenivät, ja tunsin oloni todella tervetulleeksi. Keksittiin paljon tekemistä yhdessä mun host-vanhempien ja lapsen kanssa, sekä tein paljon juttuja itsenäisestikin. Mun perhe oli myös tosi avoin ottamaan mun ystäviä käymään, joka toi aivan mahtavan lisäpiristyksen mun matkaan, kun pääsin jakamaan sen kaverien kanssa! Rakastuin Berliinin aivan täysin, enkä ole koskaan aikaisemmin kokenut samanlaista. Ollaan matkusteltu tosi paljon mun perheen kanssa, ja tavallaan oon ja en ole nähnyt paljoa. Että saatanhan mä vielä löytää hienompiakin paikkoja, mutta Berliini voittaa tähän mennessä ehdottomasti. Tykkään tosi paljon Helsingistä, mutta tällä hetkellä voisin ihan hyvin muuttaa Berliiniin esim. opiskelemaan tai töihin (jos vaikka välivuosi) lukion jälkeen.
    Koko matka oli ainutlaatuinen ja tiedän olevani tosi onnekas ja etuoikeutettu, että sain tällaisen mahdollisuuden. Oon tosi sosiaalinen ihminen, mutta Berliinissä opin tekemään kaikkea hienoa ihan itseksenikin. Tapasin kuitenkin paljon hienoja tyyppejä ja osallistuin mahtaviin tapahtumiin.
    Odotan tottakai palaavani pian takaisin Berliiniin.

Ei kommentteja: